Banner
Trenowanie uważności cz. 5
This is my site Written by dsmaster.pl on Sierpień 6, 2020 – 17:24

Wielu ludzi zdaje sobie sprawę, że jesteśmy przebodźcowani a ilość informacji, która do nas dociera przytłacza nas. Mówi się, że w porównaniu do lat 90 ubiegłego wieku obecnie człowiek odbiera pięć razy więcej informacji. Ponoć w ciągu trzech miesięcy dostajemy tyle informacji co nasi dziadkowie w ciągu całego życia. I jak tu żyć? Musimy selekcjonować informacje, gdyż nie jesteśmy w  stanie ich wszystkich przetworzyć. Do tego możemy wykorzystać dwa sposoby

# 1 Intencjonalne kierowanie uwagi

Intencjonalne kierowanie uwagi pozwala zwrócić uwagę na szczegóły, na których nam zależy, a które z powodu przeładowania są pomijane przez nasz mózg. Jeżeli więc jesteś w tym samym miejscu lub sytuacji to intencjonalnie kierujesz uwagę na inne, szczegóły detale, na to na czym ci zależy. W intencjonalnym kierowaniu uwagi chodzi o zauważania tego, co zwykle jest pomijane, a jest dla nas ważne. W intencjonalnym kierowaniu uwagi szczególnie pomocne jest nasze ciało, którego reakcje wiele nam mówią. Gdy kierujemy intencjonalnie uwagę możemy zauważyć specyficzne reakcje naszego ciała, mogą to być nieprzyjemne emocje jak złość, obrzydzenie, niechęć, wściekłość, lęk. Gdy namierzymy taką reakcję już wiemy, dlaczego wcześniej mózg nie pozwalał nam dostrzegać szczegółów, na które teraz intencjonalnie skierowaliśmy uwagę. Dzięki intencjonalnemu kierowaniu uwagi oswajamy się z tymi emocjami i wprowadzamy te szczegóły, na których nam zależy do naszego życia.

# 2 Uważność na to, na co zwraca się uwagę

Uważność, na to, na co mózg zwraca uwagę polega na badaniu szczegółów, rzeczy, sytuacji, osób na które zwróciliśmy uwagę. Takie badanie pozwala nam być bardziej skupionymi i w przyszłości kierować uwagę na to, co naprawde nas interesuje. Na koniec dnia można robić sobie przegląd szczegółów, które zostały w naszej pamięci po całym dniu. Taka praktyka pozwala nam dotrzeć do większej głębi naszego funkcjonowania, a dzięki temu nawet proste rzeczy nabierają większego znaczenia.

Uważność pozwala nam pozbyć się zniekształceń, których dokonuje nasz mózg. Takie zniekształcenia powstają na skutek doświadczeń z dzieciństwa, wzorców i dogmatów rodzinnych, traum, oraz wzmocnień pozytywnych. Zwykle lecimy na autopilocie i działamy według naszego skryptu i nie zastanawiamy się dlaczego zauważmy te rzeczy, a inne pomijamy, dlaczego ciągnie nas do jednych osób a od innych nas odpycha, tak samo jest z różnymi sytuacjami. A jest tak, że rodzice przekazali nam w okresie wczesnodziecięcym pewien program, którym się kierujemy, w szkole na to nałożyła się socjalizacja.

Kultura w której żyjemy warunkuje zachowania chłopców i dziewczynek w bardzo specyficzny sposób. Warunkowani jesteśmy do dokonywania pewnych wyborów i preferowania pewnych rzeczy. To tworzy pewien specyficzny sposób myślenia, na którym na co dzień polegamy i który tworzy pewien automat, który działa poza nasza świadomością.

Praktyka uważności pozwala dostrzec nasz program. Stajemy się dzięki temu świadomymi osobami. Możemy wówczas się zastanowić dlaczego jestem mężczyzną/kobietą działającym/ą w ten sposób. Jakiej kobiety/mężczyzny chcę oraz potrzebuję, i porównać to z tym do jakich relacji zmusza mnie program. Wreszcie co jako mężczyzna/kobieta wypieram i dlaczego. Możemy tak pracować z naszym umysłem z różnymi tematami w nieskończoność. Ten proces nigdy się nie kończy, obserwujesz co wybiera i czego unika twój umysł. Dzięki tej obserwacji możesz dokonać zmian, rozluźniać osobowość, wychodzić poza skrypt.

Posted in  

Comments are closed.