Doskonała współpraca pracowników w firmach zależna jest od trzech elementów:
1. Zrozumienie ( umiejętność zadawania pytań )
2. Aktywne słuchanie
3. Budowanie obrazów ( oddziaływanie na wyobrażenia, na prawą półkulę mózgową rozmówcy )
Celem współpracy jest utożsamienie rozmówcy z problemem, który wspólnie chcemy rozwiązać. Taka współpraca pozwala zdjąć wszelkie maski, zakasać rękawy i wziąć się z zapałem do wspólnej pracy.
Dlaczego człowiek miałby zechcieć współpracować z innymi?
#1 Człowiek współpracuje z innymi, jeżeli widzi w tym korzyści dla siebie
Wiedząc, że rozwiążemy swoje problemy chętniej współpracujemy i otwieramy się na tego, kto może nam w tym pomóc. Współpraca taka jest możliwa jeżeli człowiek wyjdzie ze swojego ego i skoncentruje się drugim człowieku. Pomaga w tym aktywacja dwóch półkul mózgowych.
#2 Człowiek współpracuje z tymi, którym ufa
Zaufanie w innym wzbudzamy poprzez wizerunek, nastawienie, chowanie swojego ego, nie wchodzenie w konflikty.
#3 Człowiek współpracuje z ludźmi, z którymi ma doskonałą komunikację ( komunikacja interpersonalna wzmacnia współpracę w zespole )
O doskonałej komunikacji mówimy wówczas, gdy rozumiemy się wzajemnie, widzimy swoje intencje, jesteśmy w prawdziwym kontakcie.
Współpraca z innymi zależy również od osobowości, rozumienia i rozpoznawania typów osobowości. Różnimy się i warto wiedzieć jak ten, z którym współpracujemy myśli i działa.
Warto wspomnieć o jeszcze jednej kluczowej dla współpracy sprawie. Mamy dziś wiele komunikatorów, narzędzi online, które mają wspomagać pracę w zespołach. Technologia jest wspaniała i to jest świetne, że wspomaga pracę zespołów. Narzędzia informatyczne, komunikatory online tworzone są przez informatyków, którzy są słabi w komunikacji interpersonalnej i nie posiadają kompetencji miękkich. Firma która stawia tylko na komunikację online bardzo spłaszcza kontakt w zespole przez co praca nad projektami, kluczowymi zadaniami, osiąganiem celów może nie przebiegać tak jak zakładano. Narzędzia powinny wspomagać pracę zespołu, jednocześnie nie wolno zapomnieć o kompetencjach miękkich. Pracowników technicznych, informatyków, inżynierów szczególnie trzeba wspierać szkoleniami z kompetencji miękkich, aby byli w stanie nawiązywać prawdziwy kontakt z kolegami/koleżankami z pracy i klientami firmy. Pracownicy techniczni są wspaniali jeżeli chodzi o kompetencje twarde i narzędzia projektują tak, by przekazywanie informacji następowało metodą sekwencyjną. To się sprawdza, gdy przekazujemy sobie wiedzę twardą. Niestety, gdy w kontakcie potrzebujemy użyć kompetencji miękkich musimy zastosować metodę symulacyjną. Metoda symulacyjna jest trudniejsza od sekwencyjnej, dlatego należy mieć wiedzę jak przekazać informację metodą symulacyjną.