W czasie przeprowadzania uczestników w ćwiczeniu przez 4 fazy Kolba trener musi wiedzieć, co robić, jak się zachowywać:
1 faza – DOŚWIADCZENIE
– podaje instrukcje dotyczące doświadczenia;
– wspiera uczestników podczas doświadczenia;
– projektuje doświadczenie tak, by przypominało naturalne warunki;
– jest czujny na potrzeby uczestników podczas doświadczenia;
– jest niedyrektywny, pozwala popełniać błędy, zmagać się z trudnościami w czasie doświadczenia, jednocześnie nie krytykuje i rozumie trudności;
– stara się angażować całą grupę i nie dopuścić do sytuacji, że ktoś zostaje z boku lub w roli „kozła ofiarnego”;
– w sytuacji niemocy poradzenia sobie z trudnościami zadaje pytania naprowadzające, motywuje do działania lecz nie daje rozwiązań na tacy;
– cały czas bada poziom energii i motywacji do działania w grupie. Gdy jest potrzeba zasila grupę swoją energią.
2 faza – ZASTANOWIENIE
Po wykonaniu doświadczenia trener pogłębia refleksję u uczestników pytaniami:
– co się zadziało podczas doświadczenia?;
– co robiłeś/as podczas doświadczenia?;
– co dokładnie się stało?;
– co istotnego było dla ciebie w tym doświadczeniu?;
– jak to dokładnie robiłeś/aś?;
– jakie skutki pojawiły się po działaniu?;
– co się zadziało pozytywnego?;
– co się zadziało negatywnego?;
– jakie widzisz pozytywne strony?;
– jakie widzisz negatywne strony?;
– co było dla ciebie najważniejsze w tym doświadczeniu?;
– jakie informacje dało ci to doświadczenie?;
– co zostało co w pamięci po doświadczeniu?;
– jak wykonywane było doświadczenie?;
– jakie emocje/uczucia pojawiły się podczas tego doświadczenia?;
– kto nadawał rytm / prowadził?;
– co spowodowało dany efekt doświadczenia?;
– jakie przekonania pojawiły się w wyniku tego doświadczenia?;
– czym to doświadczenie różniło się od działania, które prezentowałeś/aś do tej pory?
3 faza – ZROZUMIENIE
Wiedza bez zrozumienia nie będzie przyjęta i wdrożona do zastosowania, dlatego w tej fazie trener stara się sprawić by uczestnik poczuł, że nowa wiedza może być jego, że może ją zastosować i wykorzystać w swoim życiu. Ten proces może być wspomagany pytaniami:
– gdybyś miała/a wziąć coś dla siebie, co by to było?;
– gdybyś miał zapisać wniosek po tym doświadczeniu, co by to było?;
– co jeszcze wyniosłeś/aś po tym doświadczeniu?;
– co warto zapamiętać z tego doświadczenia?;
– co zapamiętałeś/as z tego doświadczenia?;
4 faza – ZASTOSOWANIE
Trener mając zrozumianą wiedzę, może przejść do ostatniego etapu mianowicie do inspirowania i motywowania uczestników do zastosowanie zrozumianej wiedzy w praktyce. Może to robić za pomocą pytań:
– jak wykorzystasz zdobyta wiedzę/umiejętności w praktyce zawodowej?;
– co zyskasz dzięki zastosowaniu tej wiedzy/umiejętności w swojej pracy?;
– co da ci praktyka stosowania tych umiejętności?;
– jak usprawnia twoja pracę te umiejętności?;
– jak wiedza/umiejętności pomogą ci działać w zespole?;
– jak dzięki temu doświadczeniu możesz działać inaczej?;
– co możesz zrobić inaczej lub poprawić?;
– czego jeszcze potrzebujesz się nauczyć?;
– kto może ci pomóc we wdrażaniu tych umiejętności?;
– czym możesz się wspomagać by lepiej działać?;
– na co musisz uważać?;
– o czym warto pamiętać?;
– gdzie poza pracą wykorzystasz nowo zdobyte umiejętności?