Banner
Cykl Kolba w szkoleniach cz. 2
This is my site Written by dsmaster.pl on Maj 4, 2019 – 10:47

W czasie przeprowadzania uczestników w ćwiczeniu przez 4 fazy Kolba trener musi wiedzieć, co robić, jak się zachowywać:

1 faza – DOŚWIADCZENIE

– podaje instrukcje dotyczące doświadczenia;

– wspiera uczestników podczas doświadczenia;

– projektuje doświadczenie tak, by przypominało naturalne warunki;

– jest czujny na potrzeby uczestników podczas doświadczenia;

– jest niedyrektywny, pozwala popełniać błędy, zmagać się z trudnościami w czasie doświadczenia, jednocześnie nie krytykuje i rozumie trudności;

– stara się angażować całą grupę i nie dopuścić do sytuacji, że ktoś zostaje z boku lub w roli „kozła ofiarnego”;

– w sytuacji niemocy poradzenia sobie z trudnościami zadaje pytania naprowadzające, motywuje do działania lecz nie daje rozwiązań na tacy;

– cały czas bada poziom energii i motywacji do działania w grupie. Gdy jest potrzeba zasila grupę swoją energią.

2 faza – ZASTANOWIENIE

Po wykonaniu doświadczenia trener pogłębia refleksję u uczestników pytaniami:

– co się zadziało podczas doświadczenia?;

– co robiłeś/as podczas doświadczenia?;

– co dokładnie się stało?;

– co istotnego było dla ciebie w tym doświadczeniu?;

– jak to dokładnie robiłeś/aś?;

– jakie skutki pojawiły się po działaniu?;

– co się zadziało pozytywnego?;

– co się zadziało negatywnego?;

– jakie widzisz pozytywne strony?;

– jakie widzisz negatywne strony?;

– co było dla ciebie najważniejsze w tym doświadczeniu?;

– jakie informacje dało ci to doświadczenie?;

– co zostało co w pamięci po doświadczeniu?;

– jak wykonywane było doświadczenie?;

– jakie emocje/uczucia pojawiły się podczas tego doświadczenia?;

– kto nadawał rytm / prowadził?;

– co spowodowało dany efekt doświadczenia?;

– jakie przekonania pojawiły się w wyniku tego doświadczenia?;

– czym to doświadczenie różniło się od działania, które prezentowałeś/aś do tej pory?

3 faza – ZROZUMIENIE

Wiedza bez zrozumienia nie będzie przyjęta i wdrożona do zastosowania, dlatego w tej fazie trener stara się sprawić by uczestnik poczuł, że nowa wiedza może być jego, że może ją zastosować i wykorzystać w swoim życiu. Ten proces może być wspomagany pytaniami:

– gdybyś miała/a wziąć coś dla siebie, co by to było?;

– gdybyś miał zapisać wniosek po tym doświadczeniu, co by to było?;

– co jeszcze wyniosłeś/aś po tym doświadczeniu?;

– co warto zapamiętać z tego doświadczenia?;

– co zapamiętałeś/as z tego doświadczenia?;

4 faza – ZASTOSOWANIE

Trener mając zrozumianą wiedzę, może przejść do ostatniego etapu mianowicie do inspirowania i motywowania uczestników do zastosowanie zrozumianej wiedzy w praktyce. Może to robić za pomocą pytań:

– jak wykorzystasz zdobyta wiedzę/umiejętności w praktyce zawodowej?;

– co zyskasz dzięki zastosowaniu tej wiedzy/umiejętności w swojej pracy?;

– co da ci praktyka stosowania tych umiejętności?;

– jak usprawnia twoja pracę te umiejętności?;

– jak wiedza/umiejętności pomogą ci działać w zespole?;

– jak dzięki temu doświadczeniu możesz działać inaczej?;

– co możesz zrobić inaczej lub poprawić?;

– czego jeszcze potrzebujesz się nauczyć?;

– kto może ci pomóc we wdrażaniu tych umiejętności?;

– czym możesz się wspomagać by lepiej działać?;

– na co musisz uważać?;

– o czym warto pamiętać?;

– gdzie poza pracą wykorzystasz nowo zdobyte umiejętności?

 

Posted in  

Comments are closed.