Skuteczną metodą pracy z dorosłymi jest odnoszenie się do ich doświadczeń. Ten sposób nie tylko bardziej ich zaciekawia, ale ułatwia budowanie nowych kompetencji. Ludzie dorośli chcą odnosić poznawane treści do swojego życia, jeżeli więc odnosimy się do przypadków z ich życia zyskujemy ich zaangażowanie. Czasami stajemy przed problemem, gdyż dorosły nie ma doświadczenia w dziedzinie, nad którą z nim pracujemy. W takiej sytuacji szukamy podobnych doświadczeń w innych dziedzinach. Dla przykładu jeżeli chcemy kogoś przeszkolić z telemarketingu, a ta osoba nigdy nie pracowała jako telemarketer, to odwołujemy się do sytuacji w której ta osoba wykonywała różne połączenia telefoniczne w sytuacjach w czasie swojego życia. Mogły to być połączenia z zaproszeniami na randkę, połączenia do urzędów, połączenia do sklepów, połączenia do potencjalnych pracodawców itd. Odnajdujemy takie sytuacje i odnosimy do nich nową wiedzę. Można powiedzieć, że nabudowujemy wiedzę na te doświadczenia i rozwijamy umiejętności z tej dziedziny.
Oczywiście, gdy człowiek nie ma żadnych doświadczeń z dziedziny, którą poznaje to trener napotka na problemy. Szkolący się nie będzie miał perspektywy, do której mógłby odnosić nowe wiadomości i może uznać, że nauczenie się nowych rzeczy jest niemożliwe. To może rodzić opór a nawet formy ucieczkowe. To dlatego tak ważne jest by znaleźć jakiekolwiek podobne doświadczenia i do nich odnosić wiedzę. Te doświadczenia mogą być nawet najmniejsze i bardzo prozaiczne, ważne jednak by były. Odnosząc się jeszcze raz to telefonowania, jeżeli zdarzyłoby się nam szkolić kogoś kto nigdy nie telefonował i nie miał telefonu, a mielibyśmy uczyć go telemarketingu, odnosilibyśmy się do jego komunikacji z innymi ludźmi. Mając już jego doświadczenia z komunikacji z innymi ludźmi przenosilibyśmy te doświadczenia na umiejętności rozmowy telefonicznej, by mógł połączyć swoje doświadczenia z nowymi umiejętnościami. Wniosek byłby taki, ze właściwie cały czas się komunikujemy tylko różnymi kanałami. Osoba taka doszłaby do wniosku, ze właściwie potrafi się komunikować, tylko musi trochę zmodyfikować tą komunikację i dodać nowe rzeczy pod telemarketing. Dzięki takiemu podejściu nauka idzie sprawniej i trener jest skuteczniejszy.
Dobrym sposobem odnosząc się cały czas do przykładu komunikacji telefonicznej jest odnoszenie się do kilku przykładów rodzajów takiej komunikacji, tak by człowiek dorosły mógł porównywać i wyciągać wnioski. Czyli wprowadzamy dość dużo przykładów i operujemy nimi naprzemiennie, by można było znajdować podobieństwa i różnice. Będzie to bardziej angażujące i skuteczniejsze w kontekście nauki nowych umiejętności.
Dorosły człowiek ma już swoje doświadczenia i sztywne przekonania, dlatego nie jest łatwo uczyć go zupełnie nowych rzeczy. Pamiętać więc powinniśmy by odnosić nową wiedzę do jego doświadczeń. Czym więcej takich doświadczeń znajdziemy tym szybciej nauczymy go nowych umiejętności. Jeżeli trudno znaleźć doświadczenia odnoszące się konkretnie do nowej wiedzy, szukamy podobnych, najbardziej zbliżonych doświadczeń.