
Jeżeli jesteś managerem/prowadzisz ludzi powinieneś/powinnaś przeczytać ten artykuł ta wiedza ci się przyda.
Chcąc bardziej świadomie prowadzić zespół powinieneś popracować nad komunikacją. Aby tego dokonać będziesz musiał/a być bardziej skupiony/a. Słowo klucz w komunikacji to skupienie. Musisz zwracać uwagi na detale, które być może do tej pory ci umykały, od tego będą zależały sukcesy w komunikacji miedzyludzkiej. Uwaga, spostrzegawczość, koncentracja, skupienie to klucz by wykorzystać wiedzę z komunikacji. Zapewne byłeś/as na wielu szkoleniach, zapoznałeś/aś się też licznymi publikacjami na temat komunikacji i zapewne jeszcze wiele jest do poprawy w twojej komunikacji prawda? Jest tak dlatego, że nie wykorzystałeś/aś tej wiedzy należycie, nie skupiałeś/aś się w odpowiedni sposób na relacji, nie koncentrowałeś/aś się na tym co się dzieje.W komunikacji ważne jest wszystko to, co ludzie mówią, jak mówią, jaka jest otoczka komunikacji i kontekst rozmowy. To jest trudne i trzeba trenować aż wejdzie w krew, żadna książka, żadne szkolenie nie pomoże, jeżeli w praktyce nie będzie się stosowało wiedzy wielokrotnie, by stawać się lepszym w komunikacji. Tu dochodzimy do kolejnej ważnej rzeczy mianowicie świadomości, musisz wiedzieć co się dzieje i dlaczego. W większości przypadków to ty powodujesz jakieś reakcje u pracowników i musisz wiedzieć co wywołuje daną reakcję. To jest trudne i w praktyce nie jest kolorowo łatwo się tylko o tym czyta i słucha na szkoleniu. Bądź tego świadom/a.
Wielu ludzi naczyta się książek a później w praktyce zapominają o korzystaniu z wiedzy w nich zawartych. Później może być tak, że komunikujesz się z pracownikami bez planu i celu rozmowy i będziesz rozczarowany/a efektami tych rozmów. To dlatego niektórzy mówią, że czytanie książek czy szkolenia to strata czasu bo to nie daje efektu. Prawda jest jednak taka, że to ty bardzo często nie stosujesz w praktyce zdobytej wiedzy. To łatwe i wygodne zrzucić winę na autora książki czy szkoleniowca, najtrudniejsze to wziąć odpowiedzialność i przyznać, że w jakiejś dziedzinie nie zrobiło się postępu, stoi się w miejscu, gdyż nie podjęło się działań. Taka odpowiedzialność boli. Uświadomienie sobie tego to cios dla ego. Tutaj można zacytować Alberta Einsteina -„Skoro nie przetestowałeś na nikim tej wiedzy, a nawet nie stwarzałeś sobie okazji ku temu i dalej komunikujesz się po staremu, to czemu chcesz oczekiwać, że coś się w Twoim życiu zmieni? Jakim prawem?”.
Może warto w tym miejscu zadać pytanie, dlaczego nie wdrażasz wiedzy w praktykę, jeżeli tak jest i nie pracujesz nad komunikacją. Bardzo często odpowiedzią na to pytanie jest dyskomfort, który się odczuwa, gdy wprowadza się do życia nowe rzeczy. Wiem, że zapewne to wszystko wiesz piszę te słowa, by zmusić cię do refleksji, zastanowienia czy oby ty też nie złapałeś/aś się na czytanie wielu książek, jeżdżenie na wiele kursów i nie wdrażanie wiedzy w życie. W biznesie liczą się tylko efekty. Liczy się tylko i wyłącznie efekt. Zastanów się jaki jest poziom niewykorzystanej wiedzy, która poznałeś w swoim rozwoju zawodowym. Twojego przełożonego nie interesuje ile książek przeczytałeś, ile kursów, szkoleń odbyłeś, obchodzą go wyniki, wykonana praca, ewentualnie to w jaki sposób usprawniasz jego biznes. Ja też popełniałem kiedyś te błędy, złapałem się na ten rozwojowy haj, a efektów w moim życiu nie było widać. Prawda jest taka, że to ty jesteś odpowiedzialny, za efekty jakie masz lub jakich nie masz. Komunikację musisz trenować, to jak z treningiem mięśni na siłowni, nie trenowany miesień nie tylko nie rozwija się, ale zanika. Na początku przyjmij zasadę, że trenujesz podstawy i ćwiczysz je do mistrzowskiego poziomu. Nie rzucasz się na całą wiedzę tylko bierzesz mały wycineczek, na nim się skupiasz i to ćwiczysz. Neurolog Daniel Levitino stwierdził, że potrzeba 10000 godzin by wytrenować jakąś dziedzinę. Także ćwicząc jakąś technikę komunikacyjna musisz ją wdrażać 10000 godzin, by bez udziału świadomości jej używać. Ale nie martw się nawet świadomie z niej korzystając już po paru miesiącach możesz zauważać znaczną poprawę w komunikacji.