
Jeżeli jesteś managerem/prowadzisz ludzi powinieneś/powinnaś przeczytać ten artykuł ta wiedza ci się przyda.
Znasz takie powiedzenie: „Z niewolnika nie ma pracownika”? Zapewne znasz i wiesz, że za nic nie możesz dopuścić do sytuacji, w której pracownik tak czuje się w pracy jak niewolnik. Tutaj musisz pamiętać, by jako manager pełnić rolę autorytetu racjonalnego i nie zachowywać się jak autorytet oparty na posłuszeństwie. Jeżeli nie wiesz, co to autorytet racjonalny, autorytet oparty na posłuszeństwie koniecznie przeszkol się z tego tematu. To może cię uchronić przed poważnymi problemami.
Powinieneś/powinnaś dążyć do takiej sytuacji prowadząc pracownika, żeby on czuł, że stosowana jest zasada win – win. Znasz tą zasadę prawda? Stosowana jest w stosunku do klienta, to znaczy na dealu korzysta tak firma jak i klient i obydwie strony wygrywają, coś zyskują. Wiadomo, że nie wszystkie firmy stosują taką filozofię, niektóre chcą szybko sprzedać, „naciągnąć” klienta na produkt lub abonament, by ten później płakał, złorzeczył firmę i płacił. A jak nie chce płacić to windykację na niego nasłać lub do sądu. Taka strategia oparta jest właśnie na wymuszaniu posłuszeństwa i ma bardzo krótki żywot. Chcąc budować długoletnie dobre relacje z klientami stosujesz zasadę win – win. Jak ci się wydaje, która filozofia bardziej nadaje się do prowadzenia twojego zespołu. Jasne, że win – win. Pracownik zmuszony do posłuszeństwa będzie pracował tylko, jeżeli naprawdę będzie musiał, gdy tylko pojawi się lepsza okazja już go więcej nie zobaczysz. A takiej okazji będzie wypatrywał cały czas, gdyż będzie w pracy po prostu nieszczęśliwy. To właśnie stąd się bierze to nastawienie wielu ludzi: „byle do piątku”, „jak ja nienawidzę poniedziałków”. Te stwierdzenia są afirmacją głębszego uczucia: „nienawidzę swojej pracy”, które z różnych powodów nie może być wyrażone wprost. Nie chcesz by twój pracownik nienawidził swojej pracy, więc nie wymuszaj siłą posłuszeństwa.
Przynależność do firmy ma budować się w oparciu o zaspokojeniu potrzeby przynależności, a tą zaspokajamy poprzez umożliwienie wpływania na losy firmy, komunikację wewnętrzną, imprezy integracyjne, cykliczne spotkania, wspólne realizowanie misji firmy, budowanie więzi i wreszcie przez premie uzależnione od zysku ( jeżeli pracownik czuje, że jak firma zwiększa zyski, on również się bogaci to czuje, że wygrywa firma i on – czyli win – win ).
Pracownik, który otrzymuje w dodatku uznanie i jest szanowany w firmie to już w ogóle czuje, że znalazł swoje miejsce na ziemi i jest spełniony zawodowo. Narzędzia, które może w tym celu stosować manager to: nagrody materialne i niematerialne, system ocen, feedback, pochwały, wyróżnienia, ambitne zadania, wspólna praca.