Banner
Co robi niezaspokojona potrzeba pracownika?
This is my site Written by dsmaster.pl on 28 listopada, 2018 – 17:15

Jeżeli jesteś managerem to powinieneś/powinnaś przeczytać ten artykuł, przyda ci się ta wiedza. Powiedzmy, że masz zespół 10 pracowników, którzy są bardzo ważni dla firmy, powiedzmy, że to kluczowi specjaliści. Ci pracownicy wykonują bardzo ważną pracę, dzięki której firma może nie tylko prosperować, ale także się rozwijać. Wyobraź sobie teraz taką sytuację, że jeden z pracowników jest bardzo niezadowolony i dostajesz od niego takie informacje. Pracownik taki informuje cię, że pewna jego potrzeba – bardzo ważna dla niego nie jest spełniona i prosi cię o to byś spełnił tą jego potrzebę. Ignorujesz tą potrzebę, bo inne osoby także te nad tobą w hierarchi firmy ignorują tą jego potrzebę. Dajesz mu zwrotkę: „Nie możemy spełnić tej twojej potrzeby”. Ten pracownik przez to, że nie ma spełnionej tej swojej podstawowej potrzeby jest jeszcze bardziej niezadowolony. Jako, że ta jego potrzeba jest jego główną potrzebą, on myśli tylko o niej. Ten pracownik nie jest w stanie funkcjonować bez tej potrzeby i zaczyna kombinować, szukać innych sposobów – ukrytych przed kierownictwem, aby zaspokoić tą swoją potrzebę. Zaczyna po kryjomu działać na własną rękę. Zobacz, co oznacza to dla ciebie jako managera, ten pracownik ignoruje misję, wizję firmy i przestaje się skupiać na wyznaczonych celach. Jeżeli wiesz, co to potrzeby niższego i wyższego rzędu to na pewno wiesz o co chodzi, jeżeli nie to koniecznie się z tego przeszkol. Tego pracownika przestaje interesować czy firma będzie dobrze prosperować. On myśli tylko o tym czy, jak, gdzie i kiedy zaspokoi swoją potrzebę. Ten pracownik kombinuje, manipuluje, szuka różnych sposobów, by zaspokoić swoją potrzebę.

Zespół i firma przestają się rozwijać zgodnie z założeniami prowadzącego grupę. Jeżeli znasz proces grupowy wiesz o co chodzi, jeżeli nie koniecznie się przeszkol z procesu grupowego. Tutaj mogę ci tylko powiedzieć, że problemy jednego pracownika są problemami całego zespołu. Cały 10 osobowy zespół pracuje nad tym problemem, niezaspokojoną potrzebą tego pracownika. Odbywa się to na poziomie nieświadomym, bo ten pracownik działa w ukryciu, po tym jak zignorowano jego potrzebę, jednak wszyscy czują że coś nie gra. Zespół przestaje pracować nad celami i zadaniami a zajmuje się tą niezaspokojoną potrzebą. Może się to na przykład odbywać tak, że zespół sam będzie się starał w inny sposób pomóc temu pracownikowi zaspokoić tą potrzebę. Firma traci, gdyż pracownik odbiera energię, która nie jest kierowana na zadania. Firma musi zaspokoić tą potrzebę, ale w inny sposób – nie wprost. To wszystko oczywiście odbywa się na koszt firmy i koszty przekraczają koszt jaki musiałby być poniesiony, gdyby ta potrzeba od razu została zaspokojona.

Jako manager musisz widzieć takie rzeczy i rozumieć, co się będzie działo, gdy pracownik nie ma zaspokojonej bardzo ważnej dla niego potrzeby. Nie chcesz przecież by pracownik, który jest niezadowolony sabotował działanie całego zespołu. Niezaspokojona potrzeba pracownika nie pozwoli twojemu zespołowi pójść wyżej i nie łudź się, że zespół pociągnie tego pracownika wyżej. Proces grupowy musi być kierowany przez ciebie i sam zespół nie pójdzie rozwojowo do góry, gdyż będzie pracował cały czas nad problemem tego jednego pracownika. Dopiero gdy ta potrzeba zostanie przez ciebie ( firmę ) zaopiekowana zespół pójdzie do góry z jeszcze większą siłą, gdyż cały zespół przekona się, że można pokonać problemy, zaspokoić potrzeby i rozwijać się będąc w tym zespole.

Posted in  

Comments are closed.