W ostatnim artykule pisałem o metodzie Montessori w pracy z maluchami. Wartą rozważenia metodą jest ta zgodna z pedagogiką waldorfską. Na tej metodzie opierają się przedszkola leśne. W odróżnieniu do przedszkoli opartych o metodę Montessori przedszkola leśne kładą dużo większy nacik na kontakt z naturą. Może być to szczególnie ważne w czasach, gdy pogoń za pieniądzem, konsumpcjonizm, narcystyczny styl funkcjonowania wyznaczają wzorzec „idealnego” życia. Przedszkola leśne mogą być dla dzieci zapracowanych, zabieganych rodziców miejscem chroniącym przed zbytnim stymulowaniem mózgu przez multimedia, agresywne reklamy uliczne, wszechogarniający hałas miast. Godnym polecenia jest film dokumentalny „Dzieciństwo”, który pokazuje jak działają przedszkola leśne w Norwegii.
Pedagogika waldorfska daje dzieciom czas na dorastanie. Zgodnie z nią dzieci rozwijają się poprzez swobodną twórczą zabawę. Proces wychowania i nauczania uwzględnia indywidualne cechy dzieci, zainteresowania i zamiłowania. Nauczyciele unikają ocen aktywnie wspierając dziecko we wszystkich sferach rozwoju. Dzieci tworzą wspólnotę, która jest ich małym światem, gdzie mogą być w pełni sobą. Przedszkole leśne jawi się jako miejsce idylliczne, gdzie nie trzeba się dostosowywać do programów nauczania i nakazów. Dzieci uczą się same w swoim własnym rytmie, który dyktuje im ich natura. Dzieci wymyślają zabawy które są kreatywne, pełne fantazji. Wykorzystują do zabawy wszystko to co ma las do zaoferowania, wchodzą w relacje między sobą i z naturą. To szczególnie istotne z psychologicznego punktu widzenia, gdyż łagodzi lęk przed światem i innymi ludźmi. Dorośli pełnią rolę dyskretnych towarzyszy. Zabawy nastawione sa na uruchamianie wyobraźni, doświadczanie w poczuciu bezpieczeństwa. Ten film zmusza dorosłych do zastanowienia się czego potrzebują dzieci w okresie wczesnodziecięcym od 3 do 7 roku życia. Dorośli powinni zadać sobie to ważne pytanie: na czym powinna polegać wczesna edukacja dziecka przed okresem socjalizacji i jak powinna wyglądać praca towarzyszących im wychowawców?