Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś nad tym, dlaczego niektóre szkolenia/wykłady porywają a niektóre potrafią zanudzić na śmierć? Rozważając ten temat warto byłoby się zastanowić jaki jest ideał wykładowcy/szkoleniowca. Nietsche w kontekście wykładowców mówił, że niektórzy są tylko lustrami, które odbijają zdobytą wiedzę na innych. To znaczy najpierw gromadzą wiedzę, wypełniają się nią, a następnie przekazują innym. Wypełniają się informacjami jak kontenery i na wykładach uwalniają zgromadzone informacje. Takie osoby odtwarzają, nie są twórcami, którzy dają ludziom coś nowego. Problem z takimi wykładowcami/szkoleniowcami jest taki, że wiedza, którą zdobywają nie wciela się w nich. Te osoby nie żyją według idei, które głoszą. To jest problem, gdyż wcielając wiedzę w siebie zmienia się postrzeganie rzeczywistości, decyzje, zmienia się całe życie. Gdy nie wcielasz idei w życie jesteś tylko głosicielem idei. Stajesz się hipokrytą, który nie żyje według zasad, o których mówisz. Przynosisz idee ludziom, jednak się z nimi nie utożsamiasz. Ci, którzy poruszają, porywają to ci, którzy czynią z idei, wiedzy część swojego życia. Wykładowcy/szkoleniowcy, który żyją tym czego nauczają mają w sobie ten żar, który rozpala innych.
Nietsche krytykował wykładowców za to, że są bezkrwiści, pozbawieni esencji, że są jak marionetki, gadające głowy przekazujące wiedzę. Krytykował ich hipokryzję, gdyż mówili jedno a robili drugie. Intelekt u nich był oderwany od ciała, więc wiedza nie pokrywała się w działaniach. Wykłady przypominały projekcję zupełnie nie związaną z rzeczywistością. Nietsche miał rację, że to bardzo zły sposób nauczania, gdyż promuje oderwanie intelektu od ciała, ego od życia. Człowieka interesuje wiedza, którą natychmiast może wykorzystać w swoim życiu, wykładowca przedstawiający swoje projekcie intelektualne jest bardzo nudnym wykładowcą.
Ludzie potrafią wyczuć co jest prawdą a co jest fałszem. Czują czy wykładowca/szkoleniowiec żyje w sposób, o którym mówi, czy tylko odtwarza zapamiętaną wiedzę. Ludzie uwielbiają wykładowców/szkoleniowców kiedy wiedza jest częścią nich. Jeżeli wiedza jest częścią szkoleniowca/wykładowcy ujmuje on publikę a jego występ jest wciągający. Ideał wykładowcy/szkoleniowca to pełnokrwistość, esencja płynąca z ciała. Ten ideał jest bardzo dobry, gdyż tylko rzeczy, które sprawdzają się w życiu warto się uczyć. Wiedza powinna przynosić pozytywne rezultaty, namacalne rezultaty. Człowiek, który wcieli wiedzę w życie, zna wynik, wie co przynosi w życiu, nie zrobi więc innym krzywdy i może głosić wiedzę z pełną odpowiedzialnością. Wiedza musi mieć ścisły związek z akcją, według Nietschego tych rzeczy nie należy rozdzielać. Rada, którą można dać to integracja wiedzy z osobowością, pewne jest to, że brakuje tej integracji. Integracja oznacza etyczność, spójność i konsekwencję, niestety w dzisiejszym świecie ludzie bardziej stawiają na spryt i biegłość w dziedzinach, którymi się zajmują.