
Szkoleniowcy stają przed trudnym wyzwaniem projektując szkolenia grup zadaniowych. Forma zadaniowa szkolenia wymaga ściśle określonych celów na poziomie świadomości, jednak korzystając z wiedzy z procesu grupowego wiemy, że grupa na poziomie nieświadomym dąży do zupełnie innych celów. Mając to wszystko na względzie musimy uszyć szkolenie na miarę, by nieświadome procesy grupowe nie przeszkodziły realizować grupie celów zadaniowych. W tym pomaga 8 kroków, których trener powinien się trzymać.
KROK 1 – POTRZEBY
Szkolenie zaczyna się dużo przed czasem wejścia trenera na sale szkoleniową. Pierwszym krokiem jest zbadanie potrzeb uczestników przed zaczęciem projektowania szkolenia. Potrzeby badamy za pomocą:
– Ankieta
– Pre Test
– Wywiad epizodyczny
– Obserwacje
– Wyniki i sprzedaż
– Benchmark
– KPI
KROK 2 – KOMPETENCJE
Przygotowując szkolenie musimy wiedzieć jakich kompetencji potrzebują uczestnicy by wykonywać swoje obowiązki w firmie. Analizujemy kompetencje za pomocą:
– Opisy stanowisk
– Ścieżki awansów
– Procesy
– Procedury
– Księgi standardów
KROK 3 – CELE
W tym kroku ustalamy jakie cele do realizacji powinien postawić sobie trener na szkoleniu, by uczestnicy mieli efekty. Cele określamy badając u uczestników szkolenia:
– Wiedza
– Umiejętności
-Postawy
– Zachowanie
KROK 4 – METODY
Przed przystąpieniem do szkolenia trener powinien określić jaka metoda szkoleniowa będzie najkorzystniejsza dla uczestników ( trener ma już dane zebrane podczas trzech pierwszych kroków ). Metody mogą być następujące:
– Szkolenie
– Coaching
– Mentoring
– Szkolenie zdalne
– Active learning
KROK 5 – PLANOWANIE
W tym kroku zaczynamy planować szkolenie. Planując uwzględniamy:
– Pora roku
– Kto będzie na Sali
– Gdzie?
– Ile czasu dostaniemy?
– Zasoby
KROK 6 – PROJEKT
Mając wstępny plan trener może przystąpić to tworzenia projektu. Trener korzysta tutaj z:
– 10 zasad projektowania
– Odniesienie do celów
– Dobór technik do celów
– Logika i chronologia
KROK 7 – DZIAŁANIE
Dopiero ten krok jest prowadzeniem szkolenia. Trener ma już cały plan, projekt i dobraną metodą, aby jednak szkolenie przebiegło bez zakłóceń musi korzystać wiedzy z:
– Komunikacja
– Cykl Kolba
– Mechanizmy grupowe
– Psychologia grupy
– Inicjowanie zmian w postawach
– Moderowanie wniosków
– Sytuacje trudne
KROK 8 – OCENY
Na koniec trener dokonuje oceny szkolenia, by mógł sprawdzać, czy nie popełnił żadnego błędu przy wykonywaniu każdego z kroków Oceny dokonuje się za pomocą:
– Poziomy Kirk Patricka
– Ankieta
– Post testy
– Techniki statystyczne
– Raportowanie
– Wnioski
– Rol, KPI, Rekomendacja