
Podczas sesji specjalista musi być świadomy działania przeniesienia u swoich klientów. Specjalista jest dla klienta autorytetem, więc nic dziwnego, że klient przenosi swoje zachowania, sposoby funkcjonowania na specjalistę. To, może być dla specjalisty trudne, gdy nie rozumiejąc istoty przeniesienia będzie odbierał je osobiście. Przeniesienie może przybierać różne formy, od ataku wprost, poprzez podważanie kompetencji, passive – agressive, oskarżanie o oszustwo i wykorzystywanie, po wycofanie i ucieczkę.
Specjalista musi rozumieć, co się zadziewa, pomaga oczywiście w tym poznanie historii klienta. Specjalista rozumie wówczas, że w relacji specjalistycznej klient przejawia zachowania, które żywi do pierwszych autorytetów rodziców. Rozumienie tego, co się dzieje jest okazją do przyjrzenia się materiałowi, który podaje klient poprzez przeniesienie. Oczywiście, aby do tego doszło klient musi być gotowy zmierzyć się ze swoimi problemami z autorytetem. Trzeba być świadomym tego, że człowiek może nie być gotowy, za słaby na to, by odkrywać to, co kryje się za przeniesieniem. Jeżeli klient nie jest gotowy pracować nad materiałem idącym za przeniesieniem, przeniesienie może nie pozwolić nawiązać przymierza ze specjalistą, co owocować będzie zakończeniem pracy. Klient musi być gotowy odpowiedzieć na pytanie specjalisty: „Skąd pomysł, że jako specjalista mam złe intencje, chcę oszukać, wykorzystać itd. itd.?”, „Czy mam Pan gotowość porozmawiać o moich kompetencjach, o tym o Pana we mnie denerwuje?”. Gotowość do obgadania spraw związanych z autorytetami, daje podwaliny silnego przymierza do dalszej pracy i należy to zrobić.
Ignorowanie przeniesień lub odbieranie ich osobiście sprawia, że zarówno klient jak i specjalista nie czują się pewnie podczas sesji, co w konsekwencji niweczy szanse na sukces takiej pracy.