Banner
Wiarygodność specjalisty
This is my site Written by dsmaster.pl on 20 sierpnia, 2016 – 16:34

Wiarygodność specjalisty ( terapeuty, trenera ) to kwestia fundamentalna i dlatego zajmę się tym aspektem pracy w tym artykule. Specjalista pragnący uzyskiwać efekty w pracy z klientami czy to w pracy indywidualnej czy grupowej musi być w stanie wykonać to, czego żąda od swoich klientów. Dlatego specjalista oprócz ukończenia niezbędnego szkolenia własnego powinien rozwiązać swoje główne problemy.

Dlaczego jest to tak bardzo ważne?

Wyobraźmy sobie sytuację, że specjalista pracuje z klientem nad konfliktem zależność – niezależność, a sam ma problem z zależnością zarówno w pracy zawodowej jak i związkach osobistych. Taki specjalista nie będzie w stanie odpowiednio wspierać klienta w jego drodze po niezależność, nie będzie uwiarygodniał sobą tej drogi rozwoju. To może być bardzo duży problem, gdyż specjalista nawet chcąc dobrze może nie być świadomy, że klient buduje swoje życie w oparciu o iluzje a nie o rzeczywistość. To, że specjalista sam nie przeszedł tej drogi może powodować sytuację, w której opiera swoje mniemanie na temat niezależności na swoich wyobrażeniach, nie zdając sobie sprawy czym tak naprawdę jest niezależność. Wydaje się więc być czymś zupełnie oczywistym, że specjalista, który w swej drodze rozwoju sięgnął po niezależność osobistą będzie stanowił o wiele lepsze wsparcie dla swoich klientów. Szybciej będzie od dostrzegał pułapki na drodze, rozróżniał, co jest budowaniem iluzji a co rzeczywistym wzrostem.

Specjalista, który zmierzył się ze swoimi problemami, wie jak to jest trudne, gdyż sam doświadczył emocji, które wyrastały z mechanizmów obronnych jego charakteru. Musiał iść naprzód mimo oporu i pojawiających się silnych emocji. Co najważniejsze odważył się iść do przodu w pracy nad sobą mimo często paraliżujących trudnych emocji. Taki specjalista wykazuje głębokie zrozumienie dla pracy ludzi nad sobą, gdyż doskonale zdaje sobie sprawę z czym muszą się zmierzyć. W pracy z klientami nie wymaga niemożliwego, gdyż sam wcześniej zrobił to, czego teraz wymaga od klientów, do czego ich zachęca. Rozumie ich obawy często paraliżujące, ale doskonale rozumie również, że tylko wyjście ze starych schematów charakterologicznych może dać uwolnienie od problemów osobowościowych charakterystycznych dla danej struktury osoby. Klient może czuć się pewnie w pracy z takim specjalistą, gdyż może się na nim oprzeć.

Jak specjalista może inspirować klienta do rzucenia pracy, która go wyniszcza, gdy sam nigdy nie zdecydował się na zmianę nielubianego miejsca zatrudnienia. Jak specjalista może zachęcać do kontaktów interpersonalnych, gdy sam czuje opory przez kontaktem z innymi ludźmi.

Specjalista pracujący z ludźmi musi nieustannie badać czy działa na nich wspierająco i inspirująco czy być może przekazuje im w pracy swoje lęki. Jeżeli zauważy coś takiego powinien się do tych lęków przyznać i być w pełni uczciwy z klientem. Jeżeli czegoś nie jest pewien lub pojawiają się w związku z jakimś tematem emocje powinien powiedzieć o tym klientowi czy grupie z którą pracuje. Najgorsze, co może zrobić to pracować z klientem nad problemem w oparciu o swoje wyobrażenia. Jeżeli specjaliście brakuje doświadczenia życiowego w jakiś kwestiach powinien opierać się na specjalistycznej wiedzy, którą zdobył w toku szkolenia. Oczywiście o wiele lepiej jest, gdy wiedzę specjalista wykorzystał w swoim życiu, by poprawić jakość swojego życia, jednak ci, którym tego doświadczenia brakuje powinni trzymać się wiedzy i kontrolować swoje wyobrażenia na temat różnych kwestii życiowych. Doświadczenia pojawią się wraz z wykorzystywaniem wiedzy w życiu specjalisty i ten z roku na rok będzie coraz lepszy. Ci, którzy zaczynają muszą pamiętać o wiarygodności wobec klientów i jeżeli na początku ich pracy brakuje im doświadczenia życiowego lub nie rozwiązali jeszcze problemów związanych ze swoją osobowością, powinni trzymać się specjalistycznej wiedzy i informować swoich klientów, że posługują się technologią specjalistyczną i zgodnie z jej wytycznymi pracują. Nie ma też nic złego, że specjalista przyzna się do braku doświadczenia w jakiejś dziedzinie, przyzna się do istnienia problemu w jakiejś sferze. Musi pamiętać, że jest człowiekiem i również pracuje nad uwolnieniem się od swoich problemów. W relacji profesjonalnej może to być niejednokrotnie wyzwalające, gdyż klient zobaczyć może w specjaliście prawdziwego człowieka. To bardzo dobrze, że w relacji profesjonalnej specjalista pokaże, że nie jest żadnym guru, który posiadł nadludzkie moce. Dobrze jest, gdy pokaże, że jest człowiekiem szlifującym swój fach poprzez szkolenia, fachową literatur i superwizję oraz człowiekiem pracującym nad swoją osobowością. I że nie boi się mówić o swoich problemach ( oczywiście nie wówczas, gdy pracuje z klientami, bo to jest czas, gdy zajmuje się klientami nie sobą ).

Posted in  

Comments are closed.