Szkolenie dorosłych zgodnie z zasadami andragogiki
Written by dsmaster.pl on 26 lutego, 2019 – 17:50
Andgragikia pozwala nam zaprojektować szkolenia, które będą dostosowane do potrzeb ludzi dorosłych. Szkolenia powinny być tak zaprojektowane, by osoby dorosłe chciały brać w nich czynny udział, chciały uczyć się nowych rzeczy.
Przystępując do projektowania szkolenia dla dorosłych musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach:
- Nie szokujemy uczestników nową wiedzę i nie wywracamy ich światopoglądu do góry nogami. Rozwijamy to, co już umieją wprowadzając nowe kompetencje, które mają wzbogacić te starsze.
- Ludzie dorośli lubią się spotkać z ludźmi o podobnych doświadczeniach i powymieniać się doświadczeniami, podyskutować o nich. Warto to wykorzystać i robiąc dobór do grupy zapraszać ludzi mających podobne doświadczenia. Dobrze jak trener również ma na koncie podobne doświadczenia.
- Kluczową rolę zwłaszcza na początku szkolenia jest rozładować lęk w grupie. Warto na początku przyjąć zasadę, że nie krytykujemy się nawzajem, komunikaty i informacje zwrotne zaczynamy od „Ja….”, i odnosimy się do zachowania, działania osoby a nie personalnie do osoby. W ten sposób budujemy bezpieczeństwo i otwartość na wymianę doświadczeń.
- Ćwiczenia powinny mieć jak najbardziej charakter praktyczny, najlepiej jakby były symulacją realnych sytuacji, w których uczestnicy trenują używanie metod, technik, narzędzi, które natychmiast po szkoleniu mogą wdrażać w praktykę.
- Znakomicie sprawdza się studium przypadków ( prawdziwe historie ), które mogą stanowić doskonały wzór do naśladowania. Uczestnicy mogą też porównać sobie jak bohater studium przypadku radził sobie w sytuacji, a jak oni radzili sobie w podobnej sytuacji.
- „Co jest ważne i potrzebne tutaj na tym szkoleniu dla ciebie?” – sprawdzamy czy uczestnicy otrzymują na szkoleniu to, czego oczekują, a jeżeli tak nie jest to zmieniamy kurs szkolenia zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczestników. Dajemy tylko to, co jest ważne i potrzebne dla uczestników.
- Nie dajemy tylko suchej teorii, ale stwarzamy warunki, by teorię uczestnicy posprawdzali na sobie, w warunkach szkoleniowych, dajemy im doświadczenie, by mogli podjąć decyzję czy wiedza im się przyda czy nie. Tak prowadzimy szkolenie by uczestnicy uczyli się nawzajem od siebie i czerpali od siebie.