Jeżeli jesteś specjalistą możesz denerwować się i frustrować, że największe pieniądze i niemal całe konfitury przypadają specjalistom celebrytom, którzy są tak rozpoznawalni, że trafiają nawet do telewizji. Być może ty masz nawet ochotę krytykować te osoby, gdyż one 90% całego czasu przeznaczają na promowanie siebie a może 10% idzie na pracę. W takiej sytuacji możesz zadawać słuszne pytanie: jaką jakość oferują ci specjaliści? Nawet jeżeli stwierdzisz, że ta jakość jest marna uważaj, by nie zalała cię żółć, bo tylko ty na tym stracisz. Ja rozumiem, że tobie może bardziej zależy na jakości i bardzo dobrze, ja też uwielbiam jakość, jednak musisz pamiętać, że w tym świecie rządzi marketing.
Marketing jest ważny zarówno w biznesie jak i w życiu, tak czy inaczej wszyscy się jakoś promujemy. Dobrze mieć tego świadomość i robić dobry, etyczny marketing. Warto zrozumieć na czym polega ta gra. Nie warto krytykować specjalistów celebrytów, niech oni robią swoje kosztem jakości, ty rób mądry, dobry marketing. Wcale nie musisz być w telewizji, żeby mieć efekty. Oczywiście telewizja jest niesamowitą dźwignią marketingową i jeżeli będziesz mieć możliwość tam być to może warto rozważyć bycie tam. Nie ma co myśleć ja się nie będą sprzedawał/a bo tak czy inaczej sprzedajemy cały czas. Jeżeli przykładasz dużą wagę do jakości to wspaniale ludzie to docenią i zostaną z tobą na długo, nie możesz jednak zapomnieć o marketingu bo bez tego ani rusz.
Marketing jest ważniejszy od jakości. Wiem jak to brzmi ale tak jest. Zauważ, że jak trochę spadnie ci jakość to zleceń może i będziesz mieć mniej, ale marketingując się będziesz miał/a wciąż nowe, a jak zaniedbasz marketing to możesz mieć zero zleceń. Wiem, co mówię bo ja jestem wręcz fanatykiem jakości i jak się wkręcę w robotę, w procesy to mogę zapomnieć o bożym świecie a na pewno mogę zapomnieć o marketingu. Tak było rok temu, gdy miałem mnóstwo pracy i starałem się ją wykonywać na 100 procent i zaniedbałem marketing. Efekt był taki, że przez moje zaniedbanie przez pół roku jechałem na poduszce finansowej bo tak mało zleceń było. Także powtórzmy sobie to jeszcze raz, marketing jest najważniejszy. Jeżeli tak jak ja jesteś zwariowany/a na punkcie jakości to szczególnie musisz sobie to wyryć w głowie. Jak zapomnisz o tej prawdzie popadniesz w kłopoty. Więcej energii musi być włożone w promowanie. To wyjaśnia dlaczego specjaliści celebryci tak dobrze zarabiają, oni prawie całą energię wkładają w marketing. I tu nie ma co się obruszać, że ludzie patrzą tylko na marketing a nie na jakość. Taki jest świat i musimy to zaakceptować, tak działa świat i musimy nauczyć się grać w tą grę najlepiej jak tylko potrafimy. Więc może zamiast krytykować specjalistów celebrytów warto przypatrzeć się im jak się promują i co robią, że mają takie efekty. Jak masz lepszą jakość od specjalistów celebrytów to jeszcze lepiej, bo jak dodasz jeszcze marketing to będziesz naprawdę wymiatać. Także zostawiamy specjalistów celebrytów w spokoju i dajemy klientom swoją jakość dodając dobry marketing.
Klient niech sam sobie porówna jakość celebryty i twoją. Ocenę zostaw klientowi, partnerowi biznesowemu, ty rób swoje i patrz jak specjalista celebryta się promuje. Być może coś będziesz mógł/mogła wykorzystać. Najgorsze co możesz zrobić to zlekceważyć specjalistę celebrytę. On/a naprawdę ma dużą moc i stosuje potężne dźwignie marketingowe. Nie myśl, że twoja jakość sama się obroni bez marketingu. Musisz bardzo mądrze się promować. Jeżeli specjalista celebryta jest jak Goliat, to ty musisz się promować taktycznie i być Dawidem. Nie możesz wyjść do otwartej rywalizacji z Goliatem bo cię zgniecie w otwartym polu. Ty musisz być marketingowym partyzantem, jeżeli nie dysponujesz potężną dźwignią marketingową typu mainsteamowa telewizja, radio, gazety. Jakość wykorzystujesz w swoim marketingu, pomoże ci ona w dłuższej perspektywie czasu. Jakość pozwoli ci działać wiele lat na wysokim poziomie z dużą skutecznością.