Alexander Lowen w swej książce „Głos ciała” wskazuje na wpływ głębokiego oddychania ( koncentracji na oddechu ) na porządkowanie myśli na wszelkiego rodzaju egzaminach szkolnych. Odpowiednie oddychanie wpływa na pozbycie się napięcia dzięki czemu uczniowie mogą osiągać lepsze wyniki. Ograniczone oddychanie jest przyczyną niepokojów i niezdolności do koncentracji dręczących tak wielu uczniów. Rodzice bardzo często szukają porad specjalistów w związku z tymi problemami u dzieci. Najczęściej przyczyną są napięcia w sztywnym ciele, w którym oddychanie odbywa się na minimalnym poziomie. Dziecko oddychając w minimalnym stopniu usiłując się skupić na podręczniku zaczyna być niespokojne. Myśli zaczynają krążyć bezwładnie w umyśle. Dziecko czuje wówczas, że musi coś zrobić, ruszyć się, zareagować. Zmusza się jednak do siedzenia nad książką, gdyż musi przyswoić materiał. Walczy ze sobą, męczy się, a nauka przychodzi z wielkim trudem.
Dorośli, którzy nie potrafią prawidłowo oddychać zmagają się z podobnymi problemami. Mają problemy w koncentracji na zadaniach zawodowych, są mniej efektywni w pracy.
Nieodpowiednie oddychanie powoduje lęk, drażliwość i napięcie.